Social Media Addict

07-07-2012 09:35

Sociale media (de Engelse term social media is ook in het Nederlands gangbaar) is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgt.

Dit zijn de woorden van Wikipedia. Nederlanders zitten gemiddeld 109 minuten per dag online, wat dus meer komt op bijna 2 uren. Kan je dit verslaafd noemen? Vind ik wel. Ik merk het om me heen. Als mensen bij anderen zijn zitten ze al te vissen naar het WiFi wachtwoord, om vervolgens te kunnen tweetten hoe ontzettend gezellig het wel niet is. Beetje onnozel, lijkt mij. Als het zo ontzettend gezellig is, ga je toch niet op twitter zitten?

Twitter heeft mij van mijn hyves-verslaving afgeholpen, en is ben er zeker van dat over een paar jaar weer een nieuw fenomeen onze favoriete bezigheid is. Als een paar mensen op iets overstappen, en met name als bekende mensen op iets overstappen, zit binnen no-time heel Nederland erop. Want wij, nieuwsgierige aagjes, moeten natuurlijk wel weten hoe het leven van de bekende Nederlander verloopt.

Uit onderzoek blijkt dat stoppen met social media te vergelijken is met stoppen met roken. Social Media verhoogt de hoeveelheid oxytocine in je lichaam, waardoor je warme gevoelens krijgt. Maar mij lijkt dat je ook wel aan de gelijke hoeveelheid oxytocine kan komen door gezellig te doen met vrienden of familie, maar social media heeft toch een grote invloed op je leven, vooral als je een smartphone hebt.

Social Media, verslaving?

 

 

Bronnen: www.spitsnieuws.nl 

              www.wikipedia.nl