Het van-alles-een-beetje-talent

08-07-2012 19:36

PRISMA woordenboek: talent: bijzondere aanleg, het goed kunnen van iets en het snel en gemakkelijk leren van iets: hij heeft veel ~ voor muziek.

Na jarenlang zoeken naar mijn speciale verborgen talent heb ik hem eindelijk ontdekt: ik heb het zeer bekende van-alles-een-beetje-talent.

Ik kan een beetje koken, ik kan een beetje paardrijden, ik kan een beetje schrijven, ik kan een beetje tekenen, ik kan pianospelen - maar het zou ook niet best zijn als ik na vijf jaar nog geen vlooienmars kon spelen - , ik kan alles een beetje. Maar eigenlijk blink ik nergens in uit.

Stinkend jaloers ben ik op die mensen die fantastisch kunnen sporten, fantastisch kunnen tekenen, fantastisch kunnen zingen, of iets anders fantastisch kunnen. En ik? Ik kan alles nét een klein beetje. Niet genoeg om er iets mee te doen in ieder geval. Irriterend is dat.

Tot ik besefte: eigenlijk zeg ik nu dat ik alles kan. En is dat niet het meest fantastische op deze aardbol? Dat je álles kan? Nu overdrijf ik, er zijn zat dingen die ik niet kan, maar waarschijnlijk kan ik meer dingen een beetje dan iemand die iets wél fantastisch kan.

Wat fantastisch...